8. Dephi a jeho předchůdci, princip, popis prostředí (paleta komponent, formulář, object inspektor), postup tvorby projektu, uložení, ladění a spuštění
Delphi a jeho předchůdci
Delphi je vývojový prostředek pro vytváření programů pracujících v prostředí MS Windows, který v sobě spojuje silnou sadu vizuálních nástrojů pro tvorbu všech částí aplikace s výkonným kompilátorem a prostředky pro vytváření databázových aplikací. Delphi je nástupcem Turbo Borland Pascalu a Object Pascalu a je založeno na objektově orientovaném programování a na vizuálním programování. Vizuální programování umožňuje vytváření uživatelského rozhraní jinak než psaním textu programu – pomocí již vytvořených komponent. Delphi obsahuje princip dvoucestných nástrojů (two way tools), tj. vazby mezi vizuální a textovou (programovou) tvorbou aplikace.
Prostředí Delphi
Nástrojová lišta
Standardní nástrojová lišta má tlačítka ve dvou řádcích rozložena do 4 skupin:
4 z menu FILE – open, save all, save, new
2 z menu NEW PROJECT – add file to project, remove file to project
4 z menu VIEW – view unit, view form, toggle form/unit, new form
4 z menu RUN – run, pause, trace into, step ower
Paleta komponent
Komponenty jsou základní stavební prvky každé aplikace Delphi a tvoří tzn. visual component libraly (VCL). Paleta komponent je specializovaný druh nástrojové lišty, který zpřístupňuje všechny komponenty z VCL.
Form designer
Zde se odehrává celý vizuální návrh aplikace. Na začátku je to prázdná pracovní plocha s vytečkovanou mřížkou na kterou postupně umisťujeme komponenty, propojujeme je a pracujeme s daty. Program má vždy hlavní a někdy i sekundární formuláře.
Postup tvorby projektu
- Vybereme na paletě příslušné komponenty a prdneme je na formulář
- Provedeme propojení komponent a nastavení vlastností v object inspektor (properties)
- Ošetříme jednotlivé události v object inspektoru (events)
- Naprogramujeme zdrojový kód
Object inspector
Obsah OI se mění podle toho, která komponenta je právě aktivní. Na počátku tedy zobrazuje parametry formuláře. Existují dva druhy parametrů komponent a to: viditelné a neviditelné. Každá vlastnost má počáteční hodnotu. Z programového hlediska nejsou vlastnosti nic jiného než lokální proměnné daného objektu. Množina přípustných hodnot je určena datovým typem.
Events – zde definujeme způsob reakce na nějaký úhon provedaný s komponentou.
Formulář
Základní komponentou Delphi je formulář, který reprezentuje windowsovské wokno. Formulář je komponenta typu TForm. V Delphi vytváříme základ aplikace úpravou formuláře: umístěním dalších komponent na formulář a jejich propojením, nastavením vlastností samotného formuláře a podřízením komponent a doprogramováním potřebných událostí. Program má zpravidla jeden hlavní formulář a může mít i jeden nebo více formulářů sekundárních. Hlavní formulář zpravidla zůstává viditelný po celou dobu běhu aplikace, sekundární se zobrazují a zase mizí za chodu. Formulář stejně jako každá jiná komponenta má své vlastnosti a události.
Vlastnosti
Vlastnost | Popis a použití |
Caption | Text titulku formuláře, též popiska ikony minimalizovaného |
Ctl3D | Zda formulář a jeho komponenty mají třídimenzionální vzhled |
Color | Barva formuláře |
Left | Levý okraj |
Top | Horní okraj |
Width | Šířka formuláře |
Height | Výška formuláře |
ClientWidth | Vnitřní rozměr formuláře (bez rámečku, legendy, menu) |
ClientHeight | |
HorzScrollBar | Pro zobrazení vodorovného a svislého posuvníka |
VertScrollBar | |
BorderIcons | Základní vlastnosti okna – systém menu, minimalizační a maximalizační tlačítko, help |
Cursors | Nastavení tvaru kurzoru |
Font | Nastavení fontu písma pro komponenty umístěné na formuláři |
Visible | Viditelnost formuláře |
Events
Událost | Využití |
OnResize | Při jakékoli změně velikosti formuláře |
OnCreate | Při prvotním vytvoření formuláře |
OnDestroy | Při uzavírání formuláře |
OnActivate | V okamžiku, kdy se formulář stane aktivním |
OnDeactivate | V okamžiku, kdy uživatel přepne do jiné aplikace |
OnClose | Při uzavírání formuláře |
OnCloseQuery | Viz OnClose, navíc se ptá uživatele, jestli chce formulář opravdu zavřít |
OnShow | V okamžiku, kdy se formulář stává viditelným |
OnHide | V okamžiku, kdy formulář skrýváme |
Program
Model vývoje programů v Delphi
- otevření nového projektu
- Návrh formuláře – umístění komponent a nastavení paramentrů nebo vlastností v objekt inspektoru
- Dopsání kódu
- Kompilace
- Vyzkoušení (ladění a testování)
Uložení projektu
menu File – Save project
Pro jména souborů obvykle využíváme jméno formuláře:
- zdrojový kód – soubor_f.pas
projekt: jméno.dpr
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.